måndag 27 augusti 2007

Insomnia

Kommer ni ihåg Stephen Kings bok om mannen som sov mindre och mindre för varje natt som gick och långsamt höll på att bli galen?
Tja, ungefär sådär känner jag det.

Klockan 23.30 igår vaknade mannen av att jag stod upp i sängen och bankade med sopkvasten i taket, fly förbannad. Vad hade hänt?

Jo, det hela började i fredags. Jag skulle på helgkonferens på Stenungsbadens Yacht Club (jo, jag tackar) och såg fram emot en skön helg med intressanta föredrag, varma bad i badkar, sovmornar och smarriga hotellfrukostar.

Verkligenheten var dock en helt annan. Hotellrummet var lika litet som en fängelsecell (sans snygg cellkamrat som Scofield)och obetydligt mer ombonat.


Badrummet innehöll dusch, toalett, handfat och väggfast duschcrèmehållare. Och det var lyhört. Alla steg i korridoren hörde jag, alla spritstinna kommentarer – både utanför fönstret och utanför dörren. Hela natten. Dessutom fanns det inte varmvatten, däremot ett överflöd av kärlekskranka och högljudda personer i varierande grad av påklädnad. På det hela taget var det en stationär Finlandsfärja – utan taxfreebutik.

Under hot om att omedelbart lämna skutan, förlåt, stället, fick jag ett nytt, betydligt större rum – fortfarande utan badkar – men skadan var redan skedd. Jag gjorde vad vilken höggravid kvinna som helst skulle gjort – jag ringde mamma. Som tur är var hon i Göteborg, hade inga helgplaner och tog gärna emot dottern för lite ompyssling.

Väl hemma i Stockholm igår kväll var jag utmattad. Även om jag sovit nio timmar hos mamma, hade jag ändå inte återhämtat mig. Jag låg i sängen och försökte sova när den nyinflyttade grannen ovanför satte igång och spelade hårdrock på högsta volym. Man spelar inte hårdrock i sitt sovrum om man är över 20 år. Inte halv tolv en söndagkväll i alla fall. Så jag hämtade kvasten, klättrade mödosamt upp i sängen och försökte banka kraftfullt i taket. Det gick sådär.

Mannen satte sig upp, tittade på mig och sa åt mig att ta det lugnt. Ta det lugnt? Förstod han vilken kraftanstränging som krävdes för att rulla ur sängen, hämta kvasten och dunka i taket?

Och det krävdes några djupa profylaxandetag för att inte sopa till honom.

5 kommentarer:

Blondie sa...

Grannar!!!

Vår granne spelar trummor. Även om de är elektroniska så hörs hans dunkade på baskaggen rakt ner till oss. Vi har sagt till flertalet gånger men han verkar inte förstå/bry sig. Vi har börjat prata om att gå till ordföranden och klaga men det bär oss emot. I mina smästa stunder tänker jag "he he, vänta bara tills vårt barn är fött, då lär du få igen grannj*vel".

Anonym sa...

Herregud, jeg hadde drept min nabo dersom h*n hadde spilt trommer!! En periode hadde vi slitsomme studenter under oss som festet hver lørsdag, hele natten, med høy musikk osv. Da brukte jeg å spille opera, HØYT, hver søndag morgen fra kl 0800 til kl 1000. De tok hintet. *moahaha*

Anonym sa...

Tja, du känner ju till mina erfarenheter av grannar. Jag lider helt och fullt med dig. Hoppas, hoppas du kan dunka lite vett i honom/henne. May the force be with you!

Anonym sa...

Stackars dig - du behöver ju all sömn, vila och lugn och ro som du kan få nu!
Förresten en rapport fr BBS - jag födde lille E. där natten till igår. Du har verkligen nåt att se fram emot!!!
Kram!

Hedda sa...

karin l, grattis!!!! Berätta gärna mer när du och lille E har "landat"!

kram


karin, usch, du hade tur som blev av med den idioten! Den här idioten var den vi satt bredvid när vi sågs förra veckan... Ännu en mes med lite hår men stor förmåga att föra oväsen!

frida och blondie, opera kanske är lösningen i väntan på baby...