fredag 17 augusti 2007

Gudrun och jag

Igår var del två av profylaxkursen.
Massagetekniker för mannen att använda på mig – bra.
Le grand final av Gudruns Schymans förlossningsfilm – mindre bra.
Hon är jättecool och har ingen annan smärtlindring än andningen. Men det är inte vackert, det kan jag inte säga. Att ungar var en så frapperade nyans av blått när de kom ut hade jag ingen aning om.

Följande frågor snurrade runt i huvudet resten av kvällen:
Vad sjutton har jag gett mig in på?
Är det för sent att ångra sig?
Varför ska ett stort runt objekt ut genom ett alldeles för litet utrymme?
Är inte formen på det mänskliga huvudet felkonstruerat?
Varför finns det inte bara en liten lucka på magen som öppnas när tiden är inne?

”Ska ni föda naturligt?” frågade en av New York-vännerna på blixtvisit i Sverige.
”Ja, vi får väl se”, svarade jag. ”Fast jag är inte emot smärtlindring på något sätt. Jag kommer nog att vråla efter en epidural till slut.”
Vännen såg lite konfunderad ut.
”Med naturligt menar jag, ja, den naturliga vägen. I New York gör alla kejsarsnitt.”



Coneheads - jag önskar att vi vore släkt


PS Välkommen till världen lilla E, som föddes igår.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka min kärlek till epidural. För mig var det som att komma till himmelriket. Jag ville bara ha mer och mer.

Anonym sa...

jeg håper på keisersnitt.. liten dame, smalt bekken, stor baby.. dersom jeg blir tvunget til vaginal fødsel skal jeg ha all mulig smertelindring og litt til. Grøss.

Anonym sa...

Hej hej!!
måste bara tacka för en otroligt rolig blogg, du är grymt bra på att skriva... sen kan jag bara lugna dig med att det är inte så farligt med vaginal födsel, jag har lyckats klämma fram två pojkar och jag har bara haft lustgas båda gångerna, jag är mer rädd för epiduralen en för att föda...lycka till kram frida

Anonym sa...

Ojoj! Visar de på allvar den gamla Gudrun-filmen?? Jag trodde det nuförtiden var vedertaget att man på kurserna INTE visar förlossningsfilmer. För vilken nytta gör filmerna?

Anonym sa...

Halloj!

Du skrev att du skulle skriva klart resten om din bröllopsfest innan jag gifter mig. Nu är det exakt en vecka kvar. ;-)

No pressure! ;-)

Superquinnan sa...

Hej, kikar in från Sandras sida och lämnar en hälsning. Vi gick Profylaxen för ett tag sen och jag håller med om filmen med Gudrun i.. När ska du ha?

Hedda sa...

s, jag tror att epidural kommer att bli min bästa vän också!

frida, tack! Vad glad jag blir! Fortsätt läsa och kommentera!

karin, det är intressant att se en förlossning, eftersom typ ingen verkar ha gjort det. Och jag tror att männen i gruppen blev desto mer övertygade om att hålla sig vid sin partners huvud...

em, jag har inte glömt...

superquinnan, jag ska ha i mitten av oktober. När ska du ha?