söndag 12 augusti 2007

Och så innehåller det mycket b-vitamin

Igår var jag och mannen på inflyttningsfest. Temat var raggare och det var helt rätt med tanke på att våra vänners nya våning ligger på Sveavägen, där det igår var årlig raggarträff. Hela gatan var proppfylld med trimmade vrålåk, män i skinnvästar, ölpimplare på pickupflak och musik på högsta volym.

Men hur klär sig en raggarbrud? Och hur klär sig en gravid raggarbrud? Femtiotalsspätta? Inte så enkelt med markerad midja när man är i vecka 31. Nä, det fick bli blöjraggare med humor istället.

Jag letade Drottninggatan och Västerlånggatan upp och ner i jakt på en t-shirt med den klassiska och utskällda texten ”Öl byggde denna vackra kropp”. Alla som klagar på att medelålders, stormagade herrar skvalpar omkring i sådana ser uppenbarligen i syne. Tröjorna finns inte att få tag på.

Nåja, det bidde uppvikta jeans, vita pumps, fusktribaltatuering, liten scarf, hästsvans, sotade ögon och tisha med ett nästan lika roligt och nästan obegripligt budskap:



Roligast var när vi under kvällens poängpromenad gjorde en vätskekontroll på Hard Rock Café och en grupp raggare från Hedemora, som gillade storstaden, haket och finölet ,förtjust flockades kring min tröja.
”Vad står det? Ja, fan, det stämmer det!”
”Tänk om jag hade haft en sådan för 18, nej 17 år sedan…” (Oklart vad som hade hänt då, mannen i fråga tappade tråden och balanssinnet ungefär samtidigt och han avslutade aldrig meningen.)
Och den enda kvinnan i sällskapet frågade lite försynt:
”Men det gäller väl inte nu när du är gravid?”
”Jo, i synnerhet”, svarade jag artigt och sippade på min cola utan rom.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Underbar T-shirt! Jag kanske kan få låna den när jag går ut?

Hedda sa...

Självklart! Snart kommer jag nog inte i den längre - all öl, du vet. Mycket kolhydrater.

Anonym sa...

Hahaha, snyggt svarat! /crex

Anonym sa...

Tröjan du letade efter fanns på Buttricks sist jag var där. Spelar lite roll så här i efterhand, men ändå.

Hedda sa...

Tack för tipset, men tyvärr fanns inte tröjan på Buttricks, varken förra veckan eller i lördags - den var slut. Det fick bli den på bilden istället...

Anonym sa...

För att likna en raggare mer.. Ska inte ha tribaltatuering lr ngt sånt... De har aldrig raggare.. :) Sen inte heller uppvikta jeans.. utan stuprör anntingen en skinnväst lr en jeansjacka på/med sig och raggarfrilla, alltså en Rockabilly frisyr.. :)
Är själv mkt med raggare :)