fredag 10 augusti 2007

Förlossning grundkurs, 20 p

Går alla på så kallade föräldrakurser?
Mannen började se lite svettig ut när han insåg att vi kommer att ha kurser av födelserelaterade slag från och med nu fram till förlossningen.
Vi kommer att bli fullblodsproffs på det här med födelse, eller åtminstone skramla ihop nog med kunskap motsvarande en termins heltidsstudier.

Först ska vi lära oss andas. Igår var det tre timmars kurs i en svettig och syrefattig lokal vid Norra Bantorget. Läraren var jätterar och engagerande. Mannen tyckte att det hela var bra, men segt. Jag var glad över att verkligen få honom delaktig. Jag har utsett honom till min coach med ansvar för andning, underhållning och förfriskningar.
Mannen sken upp som en sol när läraren uppmanade alla partners att nypa mammorna riktigt hårt för att simulera en värk. Med en sadistisk glimt i ögat nöp han tag i min axel och fick en stackars nerv i kläm. När jag tjöt till sa han:
”Du måste räkna med att det gör ont. Värkarna under förlossningen kommer att vara mycket värre.”
”Men då får jag bita dig”, kontrade jag.

Jag - kontrollfreak och grubblare - har en tendens att överintellektualisera allt, så jag måste lära mig att lämna hjärna och kontroll till mannen. (Inte för att han har brist på det annars, förstås.) Mitt jobb är att fysiskt föda fram vår bebis.
Fast om jag inte kan koppla av och fokusera på andningen när någon sparkar mig i revbenen (bebisen, inte mannen) och godstågen gnisslar i bakgrunden – hur i hela fridens namn ska jag kunna göra det när jag har värkar?!

Nästa vecka kommer del två av kursen.
Några veckor senare ska vi lära oss om ”normal förlossning”, smärta och komplicerad förlossning samt livet med babyn under tre kvällar.
Sedan ska vi på visning av förlossningsavdelningen. På dagtid.

Om jag lockar med lustgas finns det i alla fall en liten chans att jag får med mannen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Min sambo var inte helt nöjd över antalet planerade timmar på skolbänken tills han förstod att jag är rätt stressad över själva förlossningen. Sen är han nog lite avundsjuk på att jag kommer att få andas in lustgas, får nog ta och muta honom med det om han inte sköter sig på BB :-)

Hedda sa...

Man kan ju locka med lustgas, men de får vad jag hört inte prova det förrän efter förlossningen och då finns det helt andra saker att fokusera på. En bebis, typ.

Och det är en jättegrej det här med förlossningen! Ni skulle väl inte bestiga Mont Blanc helt utan förberedelser? Både fysisk och psykiska förberedelser tar tid.

Anonym sa...

För jössenamn, glöm inte en kudde och gärna en filt hemifrån till mannen. Bästa mis-an-placen (eller hur det stavas) man kan tänka sig. Och godis. Och tidningar. Resten sköter sig själv, hehe.

Anonym sa...

Nypas för att simulera en värk!? Låter ju minst sagt knäppt...

Anonym sa...

ha ha, välkommen till föräldrakurs-träsket! En del av mina mest absurda upplevelser är knutna till dessa orgier i smärtlindring och andning. Fast jag gillade amningsfilmen bäst. En norsk 80-talsproduktion som börjar med en kvinna i folkdräkt som ¨åker telemark nerför backen med ett spädbarn på armen. När hon kommer ner säger hon
"må de vara lite pupp?". Undrar om de visar den fortfarande?