fredag 14 september 2007

Sammandragningar med stil

Jag har inte hunnit skriva eftersom det varit så stressigt på jobbet. Och det var nog just stressen som utlöste sammandragningarna igår kväll. Jag hade så många och starka att både jag och mannen blev lite stissiga. Här ville man bara sitta i lugn och ro och se CSI Miami när det plötsligt kändes som om någon virat en gasbinda 14 varv runt magen och dragit åt rejält.

Jag tror att min lata livmoder äntligen fått ändan ur vagnen och börjat hårdträna, men det var lite läskigt att veta om det var förvärkar eller förtidigt värkarbete. Mellan sammandragningarna satt jag och googlade. Eftersom jag inte kände något alls nedåt bäckenet och eftersom det är en månad till beräknad förlossning, tydde allt på att det var förvärkar.

Men för säkerhets skull tyckte jag att det var bäst att tajma förvärkarna. Jag satt och andades igenom dem, med mobilens tidtagarur påslaget.
”Ta tid på mig!” pressade jag fram mellan profylaxandetagen.
Mannen rörde sig inte.
”Skriv nedförvärkarna, när de kommer och hur långa de är!”
Mannen såg frågande ut. Har han inte hängt med alls?
”Nu! Hämta papper och penna!”

Mannen reste sig upp och kom tillbaka med första bästa block och skrev ned klockslag. Jag blev så full i skratt när jag såg blocket att jag började skratta mitt i en sammandragning.



Ska det skrivas ned, så ska det uppenbarligen göras med still.

7 kommentarer:

Anonym sa...

lägger en kommentar här så du vet att jag läst:) snygga pradapapper:P

Anonym sa...

Urtjusigt!!!
Själv hade jag brevkort från jobbet när jag klockade och klottrade ned mina värkar härom veckan. Men "Stockholms stadsbyggnadskontor" är ju (bokstavligt och bildligt) milsvidds skilnad på jmf med "Prada Milano".
Snusar nu på min 2,5-veckors-bäbis.... Det är underbart! Snart har du din i famnen!!

/Karin L

Anonym sa...

Inte lika stiligt som Pradapapper men ack så smart: http://www.contractionmaster.com/

Hedda sa...

Alice, tack för kommentaren!


Karin, hahaha, men det är ju resultatet som räknas! Och snart hoppas jag att jag får njuta av mitt eget lilla ex...


Carina, det är ju perfekt! Precis vad jag letat efter!

Anonym sa...

Punktligt prickat på Prada papper.

Igår morse fick en av mina kompisar en liten Noel. Mysigt! Ska bli spännande att se vad ni får. Eller vet ni redan kanske? Verkar vara poppis att ta reda på det numera. Är väl ytterligare ett symptom på ett samhälle med stort kontrollbehov. Kan dock inse det praktiska i att veta.

/Em

Anonym sa...

Iiihh! Nu börjar det bli spännande. Kollar varje dag på facebook och väntar med spänning på "Hedda is in labour".

Anonym sa...

Spännande! Sista 10 % av tiden kommer väl gissningsvis att kännas som om det vore 90 % av tiden ... men snart så! Hade middagsbjudning här i lördags, med två relativt färska bebisar snusande bredvid bordet. Kul:-)

Har förresten undrat lite, efter dina beskrivningar, över om du kanske blivit totalt förvriden och oformlig sedan vi sågs sist. Men när jag såg bilderna du lade in härom veckan såg jag förstås att du är sådär supersnygg och (för-att-vara-gravid-)proportionerlig som jag hoppas att jag kan vara om det nu skulle smälla till på mig framöver;-)