tisdag 25 september 2007

Inte för allt smör i Småland…

Häromdagen var jag på lunch hos en vän, som bor ett litet stenkast från matbutiken Cajsa Warg på Söder.

Jodå, där hittade jag det smaskiga franska smöret jag suktat efter. Jag håller på att reta ihjäl mig på det svenska smörmonopolet och har letat alternativ. Här fanns det, trots att jag hellre skulle köpa mer närproducerade mejerivaror.

Trots den avskräckande prislappen, skulle jag precis lägga smöret i shoppingvagnen, när jag upptäckte det för tillfälligt förhatliga ordet – opastöriserat.

Gaaaah, jag är så trött på att hela tiden tänka på babyns bästa. Själviskt, jag vet, men jag vill kunna äta det som faller mig in.

Här är lite livsmedel som jag också längtar efter att frossa i:
Pata Negra i lövtunna skivor
Brie de Meaux, rinnande i rumstemperatur
Malpeq-ostron, minst ett dussin
Råbiff på innanlår
Sashimi från Roppongi


Små söta smaskiga svartfotingar

3 kommentarer:

Blondie sa...

Mmmmm, jag instämmer! Jag har redan förberett J på att jag kommer att be honom besöka delikatessbutiken "chez jean-yves" efter förlossningen så att jag kan få njuta av alla dessa ostar ihop med en god Amarone som vi sparat för min gom.

Alison sa...

Stackare. Men snart är det dags.

Bland det första jag åt efter att Fille var ute var Kvibilles calvadosädel på pepparkakor. Hur många som helst. Mmmm.

Hedda sa...

Åååh, ost! Och Amarone - jag vill inte ens skriva om viner för jag blir så sugen då... Snart! Snart!