måndag 29 oktober 2007

Och nu - förlossningsberättelsen

Jag är helt groggy och överlycklig och hormonsvallande och sömnsvulten.
Men fy fan, det här har nog varit den värsta veckan i mitt liv. Varför säger ingen sanningen? Står det i Mödraskapets stadgar att man inte får berätta hur den första tiden är? Som att tredagarsgråten inte bara kommer på den tredje dagen, den varar i tre dagar också? Som att man inte kan lägga ifrån sig ungen en sekund utan galltjut?
Antagligen för att det inte går att föreställa sig. Och för att man glömt om några veckor.

Hursomhelst, efter den glittrande bokreleasefesten förra torsdagen kom jag hem och skulle bara skriva klart en krönika. Det gjorde jag inte, utan gav upp kl 02.00.
Kl 03.30 vaknar jag av att värkarna kommer igång - ingen tvekan om att det var the real thing här inte. Vi ringer förlossningen, som glatt talar om att det kan hålla på sådär i 24-48 timmar till och att det därför inte är någon brådska.
Kl 09.00 vill jag inte vara hemma längre (och vattnet har gått i omgångar) och kl 10.00 anländer vi till BB Stockholm.
Eftersom (och här kan du blunda, Amalia) bebisen har bajsat i fostervattnet är de lite oroliga och fäster en skalpelektrod på huvudet, men hjärtljuden är bra.
Hela dagen förlöper genom att jag med hjälp av mannen och barnmorska försöker locka ut bebisen med alla möjliga gymnastiska övningar. Men nej. Mina värkar är för svaga och knodden gör inte ens ett försök att ta sig ut.
Jag kräks så fort jag når en värktopp, så dropp får sättas in rätt tidigt eftersom jag inte får behålla någonting. Inte ens de smarriga glassdrinkarna de rara undersköterskorna kommer in med.


Inte för mig...

Kl 23.00 tycker en ny, mer barmhärtig barnmorska att vi ska sätta epidural, vilket görs en halvtimme senare. Smärtan borta! Då får både jag och mannen slumra i ett par timmar.
Kl 02.00 kommer en läkare upp, undersöker mig, berättar att jag är öppen tio centimeter men konstaterar att knodden ligger i vidöppen pannbjudning, det vill säga med ansiktet rakt uppåt. Att det ska roteras och vikas in hakan och så har knodden inte uppmärksammat.
Läkaren rekommenderar snitt innan jag och barnet blir mer utmattade. Eftersom de satt epidural kan jag vara vaken under snittet. Och jag måste säga att det är en märklig känsla av att känna hur magen skärs upp och en bebis brottas och bänds ur mig. Förtjust springer de iväg och väger och mäter honom – 4790 g och 54 cm lång. Alla är förvånade över att det bor en sådan bjässe i mig – och att det finns så mycket fostervatten.

Efter tre dagar åker vi hem, livet har varit ett amningstöcken och givetvis fick vi åka in akut natten till lördagen och få konstaterat att jag fått livmodersinfektion. Jag äter nu tre sorters smärtlindrande och två sorters antibiotika och försöker få någon slags rätsida på tillvaron.
Men vi kämpar på, hela lilla familjen, och gör små framsteg varje dag.

Jag, till exempel, kämpar för att kunna dricka varmt Yogite strax.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Darling du, din galning, skrattade så jag knäckte mig åt varningen. Dock mest ett lättnadens skratt över att allt gått bra. Ta hand om er och hör av dig om det skulle vara något.
Stor kram till hela familjen!

Anonym sa...

Åh, jag känner så för dig - och er. Tack för att du delar med dig av erfarenheterna! Jag har 4v kvar till BF och inser mer och mer att jag verkligen inte kan sätta mig in i vad som ska ske. Jobbiga "efter hemkomsten-berättelser" delger dock Maria Borelius i "Sedan du fött". Fast 3 dagars 3:e-dagen-blues hoppar hon över... Sköt om er!

Anonym sa...

Jag var så tagen att jag helt glömde av att blogga om BB-tiden. Sen så var jag nog lite restrktiv när jag skrev om första tiden men den är himmel och helvete på samma gång! Hatade alla mammor som tyckte att allt var så "himla lugnt". Själv satt jag och bölade som en gris av och till i flera dagar och därefter så ammade jag nästan konstant all bebisens vakna tid. DET var det ingen som sa!
Kommer ihåg att jag satt i soffan en natt med en kinkig bebis och tänkte: Ska det vara så här? och sen kom jag ihåg att nån sa att "första året kan vara jobbigt" så jag satt där bölandes och tänkte: "bara 330 dar kvar". Som tur var så behövde jag inte vänta så länge men de första 2 månaderna var rätt jobbiga tyckte jag. Men allt är jätteindividuellt men om du behöver fråga en massa eller bara vill kräkas ur dig så ställer jag upp ;)

Anna sa...

Hoppas din infektion går över, inte kul att drabbas av det efter allting. Kan säga att den där gråten, den kommer lite nu och då :-).

Karin sa...

Älskade vän, jag tror man måste förtränga hur jobbigt det kan bli, annars vågar man nog inte göra det. Som den enda barnlösa kvar i bekantskapskretsen tycker jag mig ha hört varenda hemsk förlossningshistoria som finns och jag tycker dessutom att det verkar jäkligt jobbigt att ha barn, även när de är typ 4, men likförbaskat vill jag ha en sån där jag med. Och jag kommer säkerligen undra varför ingen varnat mig när jag väl sitter där.

Massor av kärlek till dig och den lilla familjen. Stå på dig!!!

Anonym sa...

Låter ju inte som en dans på rosor... I min bekantskapskrets har nog de flesta med småbarn varit ganska ärliga. Som jag förstått det är första tiden hyfsat jobbig och inte alls så rosenskimrande som man vill tro. När man väl lärt känna varandra lite mer och insett att den lille krabaten är här för att stanna, ja, då kan man börja njuta fullt ut.

Vad ska lillen heta?

kram och lycka till!
Em
(som fick ett plus i helgen :D )

Frida sa...

Oj, vilken dramatik! Skönt att höra att det ändå gick bra! Jag är också akutsnittad, men utan föregående värkar, men pga havandeskapsförgiftning som höll på att ta kål på mig. Tack gode gud för modern sjukvård! Håller tummarna för att ni tar er igenom den här första tiden. Maken passar väl upp på dig ordentligt? Ett tips är att snarast skaffa nån typ av bärverktyg (jag har sjal, skitbra), så kan man ändå göra nåt trots klängig bäbis! Håll ut!!

Anonym sa...

Tusen takk for en fin og ærlig rapport. Jeg har hørt flere si akkurat det du sier: hvorfor forteller ingen hvor slitsomt det er i begynnelsen? Nå høres det ut som om du hadde en ekstra vond fødsel, med leie komplikasjoner etterpå. Håper du blir godt ivaretatt av mannen din og øvrige familie, det trenger du!

Tenk, nå er magen din nesten borte.. så rart! Gleder meg til om 5 uker når det er min tur.. Ha det bra, nyt det deilige barnet, og jeg håper at dere snart kommer inn i gode rutiner som gjør dagene litt mer overkommelige. Ikke rart at man gråter, forresten, med tanke på alt kroppen har vært igjennom, det traumatiske som en fødsel innebærer, og at man sitter igjen med et friskt lite barn i armene! Det er jo livets mirakel, at dette går an..

Anonym sa...

Du och jag verkar ha haft en ganska identisk förlossning som också slutade med akutsnitt. (Tack o lov slapp jag större komplikationer efteråt) Visste du inte heller om du skulle kräkas i lustgasmunstycket eller i spyspåsen till slut?
Håll ut, allt kommer att bli bättre! Snart undrar du var tiden med en liten nyfödd tog vägen. Snart går han på dagis och vips så har han finnar och hår under armarna och kallar dig morsan.
Kram

Anonym sa...

Vilken förlossningsberättelse!
Att först i princip gå igenom en vanlig förlossning och därpå snittas. Och dessutom få infektion. Allt toppat med "vanlig" tredagarsdepp och allt vad amning innebär... Du ska verkligen ha all cred för att du orkat!!!!!
Jag citerar vad en kompis sa efter sin första förlossning: "Alla som fött barn är inte bara mammor - de är hjältinnor."

Kram!

PS Vad tyckte du förresten om BBS?

Hedda sa...

Gonza, you bet! Och kaffe på Kungsholmshak snart!

Gunilla, tack för boktips!

Lena, jag kommer absolut att utnyttja ditt erbjudande. Tack snälla!

Mölnbobon, jag hoppas att det går över snart också!

Käraste Karin, det kommer att vara jobbigt resten av livet - men också underbart! Hoppas jag...

Em, oooooh, grattis!!!!! Vilken glad nyhet! När är det dags?
Den lille ska heta Carl, men vi kallar honom Calle. Bild kommer vilken dag som helst (det har du inte hört förut, va? ;-))

Frida, ja, äntligen kan jag säga att jag är glad och tacksam över svensk sjukvård - värd varenda skattekrona!

Anonym, åh, vad snart det verkar! Jag håller tummarna! Har du en bra ob/gyn i New York?

Sofia, mannen fick snabbt byta ut munstycket mot en liten påse, annars hade det nog blivit galet.

Karin L, AMEN!

Stor kram till er alla!

Anonym sa...

Supergrattis till lille Calle, Hedda! Äntligen kom han! Det värkte lite i hjärtat av att det blev så dramatiskt för er, men skönt att allt ordnade sig. Kom upp och visa miraklet när du orkar!
Kramar från Anna Ehlén

Anonym sa...

Usch lät som en jobbig förlossning. Ganska lik min första (9 år sedan nu) 26h värkarbete öppen 9cm, snitt på det, bebisen fick dessutom gulsot o efter det en livmoderinfektion. Jag blev också väldigt dålig o hade 40 graders feber så jag blev inlagd med dropp. Men efter det har jag lyckats/vågat föda två barn till... så man glömmer

anna sa...

åhfytusan... men grattis! och håll ut, det blir lättare och lättare.