tisdag 9 oktober 2007

Gravidglamorös

Eller stiltips från någon som lärt sig the expensive way

Alaïa* visste vad han gjorde
Svart trikå är aldrig fel. Så här på slutet har jag fyra svarta trikåklänningar som jag praktiskt taget bor i. Två mönstrade, två enfärgade. Två tajta, två lite lösare som kan piffas upp med stor brosch, halsband eller snyggt skärp. Jag kompletterar med mammastrumpbyxor eller stayups och det är lika bekvämt som mysplyschsetet hemma. Fast bra mycket snyggare.

Med tillräckligt dyra accessoarer är det ingen som ser dina svullna vrister
Det finns inget som fångar uppmärksamheten som en glittrande ring, en designerväska eller en snyggt – och strategiskt – draperad sidensjal. Ja, det skulle väl vara en gigantisk mage. Oavsett är det få som sneglar längre söderut än så.

En timme i högklackat är värt en dag i gympadojor

Jo, faktiskt. För att känna sig riktigt snygg finns det nästan inget som går upp emot ett par snygga skor. Så länge man kommer i dem, alltså. Och när man inte gör det längre är det dags för det näst bästa – ett par dyra stövlar.

Hellre överklädd än underklädd
Det är värt att överkompensera när man är gravid. Varför inte klä upp sig? Tids nog kommer man att sitta fastkedjad i en fåtölj och amma dygnet runt. En vit frottélapp över axeln kommer att vara höstens hetaste acccessoar för min del. Alltså passar jag på att använda mina dyra designerscarfar in i det sista.

Lite extra makeup gör mycket
Märkligt nog verkar många tycka att en gravid kvinnas normaltillstånd är omejkad, i mjukisbrallor och med fotriktiga skor. Hemma kanske, men knappast offentligt. Inte om man är hyfsat mån om sitt utseende i vanliga fall. Lite extra fokus på ögonen får dem att glittra och lite foundation och rouge kan fejka fram den där fantastiska lystern alla pratar om.

Looking good, Billy Ray! Feeling good, Louis!
Jäpp, Dan Akroyd och Eddie Murphy i ”Ombytta roller” hade rätt. Mår man bra så ser man bra ut – och vice versa. Jag har varit förskonad från foglossning och svullnader. Jag har kunnat gå rakryggad och ta mig upp från stolar och schäslonger med hyfsad schvung. Å andra sidan har jag gått upp nästan 20 kilo. Tur att det mesta satt sig på magen…

* För er som föddes på åttiotalet eller är lite modemässigt utmanade: Azzedine Alaïa

2 kommentarer:

Anonym sa...

Helst ska man klippa av sitt hår också och aldrig mer glutta på designerplagg. Ve och fasa om du som gravid eller nyförlöst bejakar din kvinnlighet och sexighet - vet hut!!!

Hade gärna fortsatt att gå i mina högklackade även efter sjunde månaden om det inte vore för att jag är rätt att töja ut mina skor och därav förstöra dem.

Nästa gång jag är gravid kommer jag satsa mer på trikå och hänga ännu lite mer på lauritz. Trodde aldrig i början av min graviditet att jag skulle växa ur inköpta mammabyxor...Men tänk så mycket klokare jag är nu ;-)

Anonym sa...

Haha, härliga tips. Just det där med sminket tror jag är den vanligaste lärdomen - som gravid är man så "underfundigt vacker att man inte behöver någon makeup". (jodå, jag har hört det sägas).

Hoppas din bebis kommer ut snart, kan inte vara kul att gå på övertid. Själv är jag i vecka 31 och redan less som bara den.