onsdag 3 oktober 2007

Jag borde få medalj redan nu

I söndags var vi på Ikea. Fatta hur duktig jag var som i vecka 39 tog mig igenom varuhuset med lätt trumpen man i sällskap och 50 000 nyavlönade människor i jakt på bokhyllor, julgranspynt (!) och kastruller.

För första gången var vi på barnavdelningen och slogs än en gång över brist på manual som lämpligen borde skickas ut till blivande föräldrar. Det läggs alldeles för mycket fokus på förlossning och alldeles för lite på vad som händer sedan och vad som behövs i inköp. Ska man ha täcke eller filt? Madrasskydd eller bädmadrass - eller kanske både och? Jag profylaxandade mig igenom det hela och kom ut i ett zenliknande transtillstånd, som bara bröts när jag upptäckte att de utlovade femkronorskorvarna var slut. Mannen tänkte snabbt till och köpte punchrullar istället.

Det enda som kan vara värre är att ha två trumpna familjemedlemmar i släptåg, varav den ena utrustad med rejäla stämband och noll sociala skills. Hur det går får ni nog läsa om i, säg, december.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Som ett föredetta neurotiskt preggo (Stella är 4 månader) så kan jag ju bara tipsa lite utifrån mitt perspektiv. ;)
Bebis har knappt sovit i vår svindyra spjälsäng utan legat kloss med mig i sängen sen hon kom så köp en större säng istället, ha ha!

Det som använts flitigt här hemma är tvättlappar, helst många, köp 3 paket på IKEA. De går åt! Och filtar! Nu kommer ju din bebis senare än Stella men en overall till vagnen och sen nåt varmare att ha i den också. Har inte riktigt lyckats klura på det än, men å andra sidan så tror jag att det tog 3 veckor innan vagnen ens kom utanför dörren. Ska man vara chicken så ska man ;)
Bilbarnstol behövs!
Sen så kommer du märka att du kommer ligga i sängen/soffan och amma konstant i säkert en månad (vilket ingen jävel sa till mig) så skaffa en liten klocka som du kan plinga på mannen på, en rejäl vattenflaska att ha i närheten och fullt med matlådor i frysen! Resten löser sig. Och när bebis har bajsat, skippa våtservetterna ohch tvätta henne/honom i handfatet med vatten/babyolja. då sliper du röda rumpor. Och jag försöker inte alls låta besserwissig här utan kommer ihåg hur hormonig och clueless jag var där i början = hemskt så ta till dig det du vill och dissa resten. :) Och om du vill fråga nåt så är det bara att hojta. Kontaktformulär finns i min blogg.

Hedda sa...

Lena, tack för jättebra tips! Vi har köpt massor av små frottéhanddukar på Ikea bl a. Och jag gillar verkligen det där med en liten klocka att ringa på mannen med...