söndag 14 oktober 2007

Bu för barnbutiker

I och med graviditeten har vi frekventerat en ny typ av butik: barnaffärer. Det är fascinerande att affärer med en sådan drömgrupp av konsumenter – aningslösa och köpstarka – kan misshandla sin position så. Vad gör de för fel? Här är några exempel.

Fruktansvärd inredning
Hallå, här ska det säljas jättegulliga saker som ska göra kidsen harmoniska och smarta.
Och det försöker ni göra under 1500 watts-lysrör och med smutsiga strukturtapeter i hangarliknande butiker? Mitt i innerstan?

Inkompetent personal
Jag erkänner. Jag skrev korkad först, men drabbades av samvetskval och ändrade det till något jag kan utvärdera något bättre. Jag kräver inte en pedagogisk examen. Inte heller att de ska kunna precis allt. Men att åtminstone fejka ett intresse för att ta reda på det vi vill veta, är det för mycket begärt?

Dålig service
Ok, det hör ihop med ovanstående, men förtjänar en egen rubrik.
Första besöket var på Bonti. Vi var där för att titta på – och förhoppningsvis köpa – en barnvagn för femsiffrigt belopp (med lite lulllull). Personalen hade fullt upp med att arrangera ett roligt litet nallebjörnsstilleben på en hylla och det dröjde tio minuter innan de kunde tänka sig att demonstrera en vagn. Och vi var de enda kunderna i butiken.
På Barnbutiken köpte vi en massa saker. Dessutom beställde vi det som de inte hade inne, bland annat en spjälsäng och vinterhjul till Buggan. Efter nästan tre veckor har mannen vägarna förbi och frågar om orderstatus på våra saker. Näe, det hade de ingen aaaaaning om. Inte heller gjorde de några försök att efterforska saken eller beställa nytt.
Behöver vi säga att vi inte kommer att köpa sängen där?
Vi kommer inte heller att köpa den på Babyplanet på Fleminggatan, som inte ens kunde svara på de enklaste frågor om sängen i fråga.

Noll relationsskapande
Det finns faktiskt alternativ, i form av näthandel både i Sverige och utanför gränserna. Då tycker jag att det är konstigt att man inte gör allt (eller ens något) för att försöka knyta till sig föräldrar, som kommer att spendera svindlande summor på barnpryttlar de närmaste tio åren. Minst.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har stolpskotten på Babyplanet i Länna. Gaah! Däremot så jobbar det en supergullig kunnig tjej på Babyproffsen på Hornsgatan. Camilla heter hon, köpte vagnen därifrån och både hon och den övriga personalen var mycket kompetenta och arrangerade inte nallebjörnsstilleben. :)
Och jag får inte betalt för att säga detta. :)

Anonym sa...

Fy, vad trist! Ibland verkar det som om butiker eller vissa yrkegrupper, som vet att de kommer att få kunder what so ever, inte behöver lägga ner ett uns energi för att vara trevliga eller hjälpsamma. Jag har ingen erfarenhet av just barnbutiker, men samma beteende gäller på t.ex. H&M. Herregud, tjejerna i kassan måste väl också få prata i mobil och diskutera helgens ragg, innan de nedlåter sig till att ta hand om den kö som växer allt mer. ;-) Behöver väl inte nämna hantverkare... visserligen oftast trevliga, men totalt ignoranta för andra människors tid.

Hoppas att ni får tag i allt ni behöver!

Anonym sa...

Vi har kjøpt alt på nettet, og det blir jeg glad for når jeg leser dette. Det er veldig merkelig at servicen er så dårlig, med tanke på hvor mange tusen man bruker på disse barna. Det er mange bra nettbutikker drevet av ildsjeler som er opptatt av design, materialer osv. Det eneste vi har kjøpt i butikk var bugabooen. På typisk amerikansk vis var servicen overstrømmende..

Anonym sa...

har exakt samma erfarenheter. sjukt dålig service överallt! jag tror personalen jobbar där för att de gillar barn (o rabatter på barnsaker...), de har inte riktigt förstått att om man jobbar som säljare så går det ut på att SÄLJA.

en stor elogé till en grymt proffsig tjej på Babyproffsen i Veddesta.

/karin

Anonym sa...

hmmm... insåg precis att jag låter som en fjortis i mitt förra inlägg. jag bjuder på det! det är ju ändå fredag.

/karin