fredag 29 juni 2007

Constant craving...

... är inte bara kd langs bästa låt, utan en oerhört korrekt beskrivning av mitt tillstånd. Alla frågar om jag har cravings. Syns det att jag äter tvångsmässigt? Uppenbarligen.

Mina cravings varierar vilt. Några saker håller i sig en längre period, andra är mer övergående. En del, som champagne, kan jag ju inte ge efter för. Andra är sjukt svåra att få tag på. Men här är min topp åtta-lista, bestående mest av amerikansk skräpmat och franska kulinariska fullträffar:

Twizzlers med jordgubbssmak. Inte körsbär, inte lakrits. Tyvärr ofta slut på lokala livsmedelsbutiken. Ska be någon importera en låda eller fem åt mig från USA.


Macaroons från Ladurée. Alla får tjata om Fauchon och Pierre Hermé bäst de vill. Ladurée har godast macaroons och allra, allra godast av dem alla är caramel avec fleur de sel. Mmmmmmmmm…..




Rosa grapefrukt. Jag måste äta en halva varje morgon. Och kära syster, det är ett oskick att förvara dem i kylen. Det gäller för i stort sett all frukt, för övrigt.





QP från McD. Har redan avhandlats, men är också ett måste minst en gång i veckan.



Tarte tatin. På äpplen, inte fikon, persikor eller andra undermåliga fruktsubstitut. Inget tjafs, bara gyllene, knäckiga äpplen med en tunn smördegsbotten.




Kolaglass, alltså caramel avec fleur de sel. Ska experimetera fram ett recept i sommar. Serveras annars på en liten krog i St Jean i södra Frankrike, tillsammans med den godaste tart tatinen jag ätit. Eller på Berthillon
i Paris.




Fikonyoghurt. Har iofs varit min favorit även i som ogravid, men nu har längtan stegrat sig. Om några futtiga veckor får jag äta det dagligen!



Ekologisk lakrits med havrekli. Kombinera nytta med nöje, så att säga. Märket Biofood är toppen och finns i hälsokosthandeln.


Nä, nu är jag så hungrig att jag måste gnaga på en müslibar och låtsas att det är en macaroon.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Shit asså vilka läbbiga saker du har cravings på.

Anonym sa...

Och jag bara önskar att jag vore gravid så att jag hade något att skylla mina cravings på!

Anonym sa...

Wow vilka sofistikierade och coola cravings! Och Twizzlers är ju sååå goda. Mumsade dessa på Newark för ett tag sen... Finns de att köpa i Sverige? Var, var, var?

Alison sa...

Hm, nu fick jag cravings på macaroons. Och jag är inte ens gravid.

Dock håller jag inte med dig om grapefrukten. Klart den ska vara kall! Oj nu blev jag sugen på grapefrukt också. :)

Sporty Spice sa...

Jag kommer hem till Sverige på semester i augusti. Vill du kan jag köpa med mig ett gäng Twizzlers med jordgubbssmak.
/Petra

Hedda sa...

sandra, det känns lite som om att avslöja ett favoritkantarellställe, men det är Dagslivs på Kungsholmen som ( i mitt tycke) mycket styvmoderligt säljer dem, gömda i fotknöljshöjd vid diverse grönt på burk.

Alison, haha, men jag håller ändå fast vid att kylskåpskalla fruker är ett otyg.

Petra, jaaaaa tack! Och så får man träffa dig igen! Ska genast kolla hur ditt liv är over there. Mycket träning och lööööööv, misstänker jag.