torsdag 7 juni 2007

För att få present måste man prestera

När man väl klämt fram en unge är det läge för en present.
Min mormorsmor, som hade en väldigt snäll man, fick en stor solitärring av honom när hon födde mormor. Men eftersom det kom en bebis till, en liten tvillingsyster (vilka överraskningar som väntade innan ultraljudet fanns!), fick mormorsfar snällt bege sig till den lokala juveleraren igen för att köpa ännu en ring. Med något mindre sten den här gången.

Det har liksom inte funnits ett bra namn på det här, förrän jag häromdagen snubblade över den amerikanska termen:
Push present.
Klockrent!

Jag har redan börjat fundera över vad jag ska önska mig och jag har sagt åt mannen att börja spara.

Hans svar var rätt förutsägbart.
”Men jag då?”

Den dagen du drar en enkilos lammstek genom höger näsborre ska du också få en present, älskling. Jag lovar.



Klara, färdiga, dra

10 kommentarer:

Anonym sa...

Så det finns tvillingar i släkten...spännande....

Hedda sa...

Jäpp. Men det här är bara en, till mannens besvikelse.

Anonym sa...

Förstår vad mannen syftar på, även om jag tycker att hans push inte på långa vägar kan beskrivas som ansträngande, jämfört med vad en kvinna ska åstadkomma. Tror dock stenhårt på att kurviga personer har lättare förlossningar än trådsmala. Vet inte om det riktigt håller, men så resonerar min hjärna. ;-) Men, jag har ingen förlossning i sikte än, så jag kan hålla mig lugn. Nu siktar vi ju på bröllop först. I augusti blir jag fru.

/Em

Hedda sa...

Hmpf, hans pushande var ju dels väldigt behagligt, dels över på mindre än en timme. Vi får se vad han säger när jag vrålar av smärta sådär 20 timmar i sträck...

Em, vad spännande med bröllopet! Hur ligger du til i planeringen?

Anonym sa...

Jodå, vi ligger ganska bra till i planeringen. Har ju inspirerats av din bröllopsblog tidigare. Väntar fortfarande på att få höra mer om er fest. ;-)

Anonym sa...

Helt rätt. Jag har övertygat min söta bebis pappa om att det är precis så det går till. Och han har gått med på "traditionen", trots att jag bara kunde komma på en person som jag känner (min syster) som har fått present.

Själv händer det att jag har grymma sammandragningar, och det är ju bara en början - och då vet jag. It's because I'm worth it.

Frida sa...

nu slapp jag pusha ut mina älsklingar, men ett kejsarsnitt var minst lika otrevligt. Har försökt hinta om present för mannen, men han fattar inte piken. Suck. Jag vill ju ha diamanter!

Anonym sa...

Eftersom jag försörjer familjen så fick jag ge mig själv en present den här gången också. Denna gång blev det en marc by marc jacobs väska :)

Hedda sa...

Ulrika, Frida och Anna,
visst är det trevligast att få en present, men man kan ju faktiskt köpa sig en present själv. HUvudsaken att man får en fin belöning.

Kan man så att säga ta ut glädjen i förskott? Har en dejt med en Chanelbutik nästa vecka...

Anonym sa...

Jag gillar din blogg! Helt klart :)