måndag 18 juni 2007

Tänk på procenten

Jag är en livsnjutare och partypingla av stora mått. Eller var. Just nu tar jag en liten paus.
Det är jobbigt att njuta av livet om det inte inkluderar ett rejält glas rött då och då. Eller att inte få dricka ett glas champagne - som är det jag saknar mest.

Nu – efter fem månader– har jag blivit detoxad (det är ju några års pimplande som ska vänjas av med) och smuttar rätt förnöjt på de drinkar maken blandar åt mig.

Jag har testat mig igenom Systembolagets hela sortiment av alkoholfritt (nåja, någon lite promille hit och dit finns ju med) och kan rapportera att det finns en del hittar och en hel del missar. Tänk att några procent alkohol kan göra så mycket för smaken! Att ta bort det får mig att inse vilken smakbärare alkohol är och vin utan det är bara sur och unken druvjuice.

Så strunta i det avalkoholifierade vinet. Det smakar för det mesta bara urvattnad vinäger.

Några fullt funktionella alternativ är istället:
Förematendrink: Sanbitter och färskpressad apelsinjuice.
Eller ginger ale (ännu hellre ginger beer) med mynta och färskpressad lime.

Till maten: alkoholfri öl. Bäst är Jever Fun, Carlsberg eller Birra Moretti.
Alternativt bubbevatten som San Pellegrino, med mycket is och citron i.

Särskilda tillfällen: Billabong Brut, det alkofria bubbel som smakar överlägset bäst.

När alla andra dricker rosé: Maison Rosé, alkofritt mousserande rosé. Smakar nästan(nåja) som the real thing.

Men det bästa av all är att vi tar med oss en flaska Jacques Selosse till BB och kommer hem med en bebis.



Kom till mamma...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Åh du får det att vattnas i munnen på mig! Jag tror att jag måste gå och skaka mig en drink. En annan alkoholfri favorit är juice med russian. Läskar fint i sommarvärmen.

Anonym sa...

Måste bara tipsa om AMÉ, bubblande fruktdrink. Finns på systemet tror jag.

Hedda sa...

Ja, jag är också en stor Amé-fan! Och Urtekrams ekologiska äppelmust! Mums!

Anonym sa...

hade en nästan identisk konsumtion under min graviditet o längtade något fruktansvärt efter champagne. en flaska skumpa fick dessutom följa med till BB - men tror du att vi öppnade den? inte då. var inte ett dugg sugen på ngt så gott o glammigt när jag låg där som en tom valross...

Hedda sa...

Hahaha, om jag INTE tar mer flaskan kommer jag säkert att sakna den, så det är bästa att ta med en ändå.