tisdag 10 juli 2007

Om du tyckte "Alien" var läskig, älskling

Vi var hos BM (barnmorska) imorse och mätte magen för första gången. Lite större än medel, men fortfarande inom normalkurvan. Eftersom jag är lite kortare än genomsnittet, är det inte så konstigt att jag upplever magen som gigantisk. Järnvärde och blodtryck är låga, men segar sig upp med hjälp av Niferex respektive lakrits.

Ljudet av 150 små hjärtslag per minut fick ögonen att tåras hos en ovanligt hormonstinn och labil blivande moder.
Och labiliteten gör att jag fortfarande är jättesur på vår BM som glömde att skriva upp oss hos BB Stockholm och nu är det oklart vart vi hamnar. Mannen har dock lovat att tjata in oss där (och han kan vara mycket övertygande), så jag lugnar mig. Han kan vinna många pluspoäng genom att visa lite mer engagemang.
Ja, jag inser att det nog bara är att vänta tills barnet kommer innan han fattar vidden av det hela. Han hade i alla fall vett nog att se kärleksfull och deltagande ut idag. Men det han har (stundtals) i empati saknar han i teori. När jag frågade vilken trimester är jag i svarade han ärligt att han inte hade den blekaste aning om vad en trimester var för något.

Jag får hota med att han kommer att få göra alla inköp själv när jag är hemma med knodden om han inte engagerar sig nu. Tanken på att stressad och svettig själv manövrera igenom främmande butiker, fullproppade med plastprodukter med okänd funktion, högljudda mammor och skrikande småbarn borde räcka för att få honom at vilja fixa det mesta redan nu.

Annars blir det ”Nightmare at Babyland – bland barnvagnarna kan ingen höra dig skrika”…

6 kommentarer:

Anonym sa...

Var alldeles nyss på samma (? - har jag listat ut) bm-mottagning . Vikarie-bm (pga semestrar) som skulle mäta min mage. Oj oj oj, vilken tid hon tog!!!
Tacka vet jag min ordinarie bm som är åter nästa vecka (som både fixade garanterad BBS-plats i v.12 till mig och kan mäta magen på ett kick!)
Tack för en bra glammig gravid-blogg
/Karin L (strax 3-barnsmamma)

Hedda sa...

Tack och grattis till snart-baby-nummer-3!
Det är hos BM i Gamla stan och jag tycker att vikarien faktiskt var gulligare - om än lite fippligare med måttbandet!- än min ordinarie. Det var trots allt ordninarie som glömt skriva in oss på BB Sthlm...

Anonym sa...

Vad mysigt det låter! Längtar till den dag jag själv går med magen i vädret. ;-)

Skulle såklart vara jättekul att få se en bild på gravida du. Hur lång tid är det kvar nu?

Vårt bröllop närmar sig med stormsteg. (Skrev en del på din bröllopssida). Den 25/8 smäller det! :-)

Anonym sa...

Min mann skal flytte til USA før fødselen og skal shoppe alt av utstyr. Jo hoo!!! :-) Alt jeg trenger å gjøre, er å bestemme hva han skal kjøpe.. ;-) En ordning jeg anbefaler sterkt!

Hedda sa...

anonym, vad underbart! Vilken dröm att bara få skriva långa listor som någon annan shoppar!
Men ska ni bo i USA eller Norge (eller bor ni rentav i Sverige?)

Anonym sa...

Ikke sant? Spesielt når en prada-veske også kan skrives opp på den listen.. hehe! ;-) Vi skal bo rett utenfor New York i vår. Ellers bor vi for det meste i Oslo.