lördag 7 juli 2007

Det finns inga dumma frågor…

Jo det finns det. För att citera Dogbert ”Vilka frågor ställer då dumma människor? Eller blir de smarta precis innan de frågar?”

På nätet finns diverse sajter för (blivande) föräldrar. Här finns smarta, roliga och empatiska blivande mammor. Och raka motsatsen.

Nedan följer några helt autentiska frågor – samt mina svar. Nä, givetvis skrev jag inte dem i några forum. Fattar de inte grundläggande biologi och kemi kan man inte kräva att de ska förstå ironi.

F: Jag fick lite vin i munnen, men svalde inte. Kan det skada mitt barn?
S: Fråga Bill Clinton, han inhalerade inte och blev president för världens mäktigaste land. Och hur då ”fick”? Låg du under bag-in-boxen hemma och gapade?

F: Jag är i veckan 8 och har använt nässpray två gånger. Är det farligt för babyn?
S: Bara om det innehåller asbest.

F: Hur gör man en flicka?
S: På precis samma sätt som man gör en pojke.

F: Jag är i vecka 9 och ja vaknar alltid på magen på morgonen, är det farligt för barnet?
S: I v 9 är barnet stort som en jordgubbe, klart att du inte kan klämma det på något vis. Vaknar du på huvudet kanske det är dags att oroa sig. Mest för dig.

F: Jag har fått för mig att jag hört att de nya personnumrena för i år ska vara 070-nånting, stämmer det?
S: Ja, men bara om du är Telenor eller Tele2-kund. Teliakunder får 073.

Hur fasiken ska de här människorna uppfostra barn?
Kan de ens montera ihop IKEA-spjälsängen?

Albert Einstein sa det bäst:

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vad ska man säga... Oh... my... good!

Ha en härlig helg!

Anonym sa...

oh my god... skulle det vara. Hm...

Alison sa...

Underbart!

Anonym sa...

ha ha ha ja i bland undrar man verkligen hur det står till eller om de skämtar?? hoppas (för bebbarnas skull) på det sista...

Hoppas allt är bra med dig & magen!! trevlig söndag!

Anonym sa...

Hahaha, ja dessa sajter kan göra en minst sagt mörkrädd ibland. Men det är ju som skvallertidningar, man kan inte låta bli att läsa. Tack för en toppenblogg!

Sporty Spice sa...

He, he ...

Anonym sa...

en annen favoritt fra en norsk lignende side: "Jeg er gravid i uke 9, og i dag løp jeg for å nå bussen i dag. Er det akutt fare for spontanabort?" Sukk.

Hedda sa...

Ja, man slår dig verkligen för pannan ibland när man läser inläggen.

En annan favorit är "jag är i vecka 12 och har inte ätit folsyra. Nu är jag rädd att babyns hjärna växer utanför huvudet".
Ja du, jag är mer rädd att med en sådan mamma kommer barnet inte ha någon hjärna. Heller.