torsdag 24 maj 2007

Tjohoo - fem veckor i ett svep!

2007-03-22 vecka 11
Jag mår utmärkt idag. Visserligen hade jag frukostmöte som inte innehöll den utlovade frukosten, utan endast två koppar te. Jag var så hungrig och illamående att jag stapplade in på ett italienskt café precis utanför möteslokalen, bara för att upptäcka att alla mackor innehöll parmaskinka.

Tur att jag har lite nödchoklad i handväskan (att användas när maken får blodsockerfall och blir som en trumpen tvååring).

2007-03-26
Jag mår så jävla illa!
Jag är i v 12 och är fortfarande som en zombie. Jag började på nytt jobb en knapp månad innan jag plussade.

Förut var jag partypinglan som aldrig sa nej till en drink, som sprudlade av nya idéer, som sjöng (nåja) vid ankomsten till jobbet.
Nu släpar jag mig hålögd in vid halv tio, sitter tyst och trött på min plats och går hem allt tidigare på dagarna.

Mina kollegor måste undra vilken alien som tagit över min kropp.

2007-03-27
Jodå, vi var på inskrivning imorse. Men natten var mardrömslik. Mannen väckte mig två gånger genom att fäkta och vända sig och hålla på. Första gången, vid 03.30, tog det 1,5 timmar innan jag somnade om igen och andra gången, närmare sex, var jag gråtfärdig. Gick upp strax efteråt för att vara hos bm (barnmorskan) kl 08.00, men herr kartläsare hade kollat fel och vi fick springa (jag i väldigt högklackade stövlar) tvärs över Gamla Stan. Väl framme, en kvart försenade, var jag gråtfärdig och illamående. Bra start, liksom.

Bm var vänlig och tyckte att jag skulle först prova Postafen mot ilamåendet och sedan sjukskriva mig. Jag, som ju är en Duktig Flicka, protesterade, men grät nästan för att jag är så trött.
Inget lyssnande på hjärtljud och jag får minsann vänta till nuppen för att få veta om det är någon därinne. Men det känns ändå rätt okej. Mitt blodtryck är fortfarande lågt, men nu vid 100-strecket och järnvärdet är bra.

Bäst att äta lite mer lakrits. För att vara på den säkra sidan.

2007-03-28
Jag är fortfarande i garderoben. Åtminstone jobbmässigt.
Vi hade vår föresenade bröllopsfest förra helgen och då blev mannen både full av alkohol och kärlek och berättade för många av våra gäster att vi ska ha barn.

Rätt gulligt, om inte så vansinnigt smart.


2007-03-29
Jag sov länge imorse och åt en härlig frukost. Jag gjorde ett försök till med Mitt val kvinna. Det slutade, precis som de två gångerna innan, med att jag kräktes upp allt.

Nu åker den i soptunnan.


2007-04-03 vecka 13
Idag köpte jag den första saken till lilla knyttet. Eller ska jag vara helt ärlig så var det till mig själv. Ett Fashion Monster av Christian Lacroix
från Habitat.

Tänk om jag vaknar en morgon och upptäcker att lilla monstret har fyllt min garderob med paljetter, tyll och grälla satintyger?



Krabaten till vänster bor numera hos oss.


2007-04-09 vecka 14
Efter att ha gått och putat med magen på Rivieran i en vecka, upptäckte jag att jag inte kan ha mina vanliga jeans. De snygga och ack så trendigt högmidjade Dieseljeansen höll jag på att få blodstörtning av på planet hem. Och idag upptäckte jag att Cheap Monday-jeansen stramade åt precis överallt.
Magen är större och liksom hårdare mellan blygdben och navel. Fortfarande skvalpar ett litet extra lager hull ovanpå allt, men under är det rätt fast.
Däremot har mina lår plötsligt svällt till oroväckande proportioner. Blä.

2007-04-10
Jag mår inte illa längre. Inte mycket, i alla fall. Fortfarande kan dofter – eller snarare lukter – göra mig alldeles spyfärdig.

2007-04-11
I ottan var det dags för nupp.
Jag sov oroligt, vaknade av att siffrorna virvlade i huvudet och att blåsan tryckte på.
Väl på Ultragyn möttes vi av trevlig sköterska, som uppmanade mig att dra ned byxorna. Jag var inte riktigt på det klara om det var vul eller vanligt ul, men tack och lov var det det senare. För säkerhets skull hade jag rakat både ben och bikinilinje.

Lilla livet sprattlade på för fullt därinne. En morgonpigg liten krabat. Jag tror minsann att h*n brås på sin far… Vi fick se fem fingrar på varje hand, små spinkiga ben och en bedårande nästipp.



Strike a pose


Sedan kom det läskiga – själva siffrorna. Först fattade jag inte vad sköterskan sa.
Menade hon låg risk eller låga siffror? Som tur var menade hon att det var just låg risk.
1:20 000. Tur det, eftersom lilla knyttets mamma hade en risk på 1:179 med tanke på sin ålder.

Nu kan jag äntligen koppla av!

2007-04-12
Fortfarande skakad över den fantastiska UL-upplevelsen frågade jag mannen om han hade varit med om något häftigare. Hans ansiktsuttryck sa nja. På sin höjd. Jag beslöt att pressa honom.
”Har du verkligen sett något coolare än din lilla avkomma sprattla på en skärm?”
”Tja, Windows Vista”, svarade mannen, innan han fick en rejäl smäll på armen.

2007-04-13
Igår var jag på gravidpilates och det var jättebra. Men eftersom jag är den enda eleven för närvarande kommer de inte att köra vidare. Jag ska se om jag kan ragga minst tre Stockholmstöser till som är på smällen.

Jag är en extrem tävlingsmänniska och har ett förflutet som inom dans, styrketräning och kampsport, men har förfallit sorgligt de senaste.. ehum.. fem åren. Jag har varit lycklig soffpotatis, varvat med lite träning, men högst sporadiskt.

En fysisk absolutist, helt enkelt.

Om jag i nuläget skulle bege mig till ett gym skulle jag gråta av spegelbilden och min oförmåga att lyfta trekiloshantlar.


2007-04-14
Jag drömde häromnatten att mannen lämnade mig och att jag plötsligt insåg att jag skulle få klara hela graviditeten och förlossning själv. Det är hittills den enda graviddröm jag haft och den var ju inte direkt upplyftande. Jag var sur på mannen en hel dag efteråt.
Stackare, vad han får stå ut med.

2007-04-16 vecka 15
Handlade mammakläder på H&M för 1700 kr idag. Det får man många resårbrallor för.

NU mår jag bra, även om jag långsamt håller på att bli ett mumintroll, åtminstone fysiskt. Psykiskt är jag mer argsint än lilla My.



Mjukis i jämförelse med lilla moi

2007-04-17
Alla frågar om vi ska ta reda på kön. Vi vet inte. Tids nog får vi ju veta det ändå. Det är ju inte som om vi ska måla barnkammaren rosa eller blå.
Dels för att vi inte har en barnkammare.
Dels för att jag är tokallergisk mot att klämma in lilla barnet i könssegregerade färger.
En moster har redan börjat sticka kläder "i allt annat än rosa och ljusblått" eftersom hon delar min inställning.

Att jag själv älskar rosa är en annan sak.

2007-04-18
Jävla pollenallergi.
Jag gick till apoteket och frågade lite om pollenmedicin. Receptarien sa att om min bm sagt att Clarityn var ok, kunde jag ta det. Däremot får de inte rekommendera det till gravida. De måste hela tiden be kunden fråga sin läkare/bm/shaman eller vilken medicinsk auktoritet man nu väljer.

Jag är faktiskt nästan beredd att chansa.

2007-04-20
Ah, mammabyxor! Varför har jag inte använt det tidigare?

2007-04-22
I går kände jag lilla livet för första gången!
Jag både satt och sedan låg ner och tryckte fingrarna mot magen där den är som hårdast, under naveln. Då kunde jag känna hur det liksom ålade förbi något. Inte ett fladder, inte en spark, utan mer som någonslags motsvarighet till att se sälar simma i vattnet, just när de bryter ytan ett kort tag.

Min syster avfärdade rörelserna som knorrande tarmar – vilket det kan ha varit – och bannade mig för att ha klämt på den lille parveln.

Inga kommentarer: