måndag 28 maj 2007

Et voilà! Vecka 16-20

Sista mastodontsjoket text kommer här.
Sedan ska jag hålla mig till ett inlägg per dag, ungefär.
Och glöm inte att läsa uppifrån och ner, inbitne bloggläsare.

2007-04-23 vecka 16
Vi vill ha stort, ljust, barnvänligt, välplanerat, rymligt kök med plats för minst 12 personer, stor hiss, barnvagnsfunkis entré och allt detta inklämt i ett 20-tals hus. Det kommer inte att funka, det är bara att inse.

2007-04-24
Jag tror att jag har hål i magen. Jag är så hungrig att jag skulle kunna äta på tangentbordet. Min nya craving är Quarter pounder cheese från McD och det åt jag givetvis till lunch. Eftersom jag inte helt förlorat förståndet tog jag mjölk och morötter till.
Men efter det har jag ätit två äpplen, ett päron och vill bara ha mer!!! Gaaaaaah!



Jag tror att det är det flottiga, tillplattade finmalda och supersaltade köttet med smält "ost" på som gör mig galen!
Jag som annars bara går dit var tredje månad kl 02.00 med en flaska vin skvalpandes i mig, kan nu tänka mig att äta där tre gånger om dan.

Supersize me, liksom.

2007-04-25
Idag vill krabaten bara ha sött – elakt nog uppmuntras detta av min chef som just ställt en stor skål godis framför mig...
Efter en mycket nyttig lunch – om än rätt äcklig, på Kalori – ville bebisen och min lunchkompis (inte samma person) ha Brunkebergs Bageris valnöt- och muscovadobulle. Turligt nog för krabaten kom kompisen på att han inte tål valnötter, så jag tvingades äta upp hela bullen själv.

2007-04-23
Jag har skaffat en stegräknare, eftersom jag inte motionerar på annat vis. 10 000 steg ska jag ta per dag. Det har jag nästan nått upp till (och i ett fall överträffat) hittills. Men så har jag bara gått i fyra dagar också.
Igår visade räknaren 8 500 när jag kom hem och jag funderade om jag kunde kliva de 1 500 stegen hemma.
Det satte dock mannen P för, eftersom han skulle ha blivit galen om jag trampat fram och tillbaka mellan vardagsrummet och köket i sådär 20 minuter.

2007-04-27
Usch, har verkligen en bad body day idag. Jag hetsprovade mig igenom garderoben och beklagade mig inför mannen att ingenting passar och att jag känner mig så tjock.
"Men du är ju lite tjock", svarade den otroligt hjälpsamme maken.

2007-04-28
I dag kom en liten mage. Plötsligt är delen nedanför naveln helt hård och lite mer utbuktande än tidigare. Coolt!
Och inte bara det. När jag skulle göra morgontoalett i bara mässingen trodde jag att jag tappat en ögonfrans på magen och försökte vifta bort den. Men se det gick inte. Den satt nämligen fast. Ett litet mörkt hår på magen.
Eeeeek!

2007-04-30 vecka 17
I går natt drömde jag min första riktiga graviddröm. Jag drömde att lilla bebisen sparkade och förvånansvärt nog var magen helt tunn och elastisk, som en gummiduk. Plötsligt såg jag en fot, och sedan en till, sparka genom magen och sticka ut en decimeter eller så, täckt av den nästan genomskinliga ”huden”.

2007-05-03
Jag vill ha en tjej….
…bara för att kunna ha den här



Eller vaddå, jag kan ju självklart ha den även om det blir en liten kille.


2007-05-04
Jag var och fixade brynen igår och halvlåg där i stolen. Jag berättade att jag var gravid, ser bryntjejen titta ner över mitt huvud och beskåda en mage som är tudelad av min omlottröja. Ingen bebismage där inte.
Hon såg lite artigt förvånad ut.

2007-05-10 vecka 18
Jag är i London och shoppar. Dyrt. Och mycket. Men om jag ska vara en ”floodhorse” som C säger, i sommar – då ska jag banne mig vara en snygg floodhorse.



Den här klänningen fick följa med hem. Och den är faktiskt änu snyggare på.



2007-05-11
Idag levde lilla livet rövare i magen. Under tågresan mellan Malmö och Simrishamn var det konstant rörelse och det var första gången som jag känt det så tydligt. Sittandes, dessutom.
Det känns som om jag svalt en ål.

2007-05-16 vecka 19
Jag får inte äta kexchoklad för maken, eftersom han infört transfettsförbud härhemma. I förrgår smugglade jag dock ner en punchrulle i matvagnen och aldrig har härdade vegetabiliska fetter smakat så gott!



Aaaah, transfetter doppade i choklad

Själv blandar mannen glatt till en drajja innan maten, medan jag får knapra på en liten morotsbit...

2007-05-17
Jag läste precis en intervju med en kollega och vän som ska ha barn imorgon typ och hon har bara gått upp 8 kg. Orättvist. Jag skulle kunna leva på salladsblad, men ändå gå upp minst dubbelt så mycket.
Mina bröst väger ju minst ett kilo mer styck. Eller två. Hur sjutton hittar alla silikonstinna dokubrudar kläder som passar? Myyycket stretch?

2007-05-20
Igår var det någon som steppade på min urinblåsa, vilket mannen tyckte gav upphov till ett mycket roligt minspel och läte från min sida.

2007-05-21 vecka 20
Jag har blivit så sjukt klumpig. Stod på öronen i påskas i Frankrike när vi var ute och gick (jag bara missade ett trappsteg) och skrapade upp knäna något riktigt illa. Skrubbsår gör ju så satans ont!

Kom till jobbet i morse i snygga, men ack så opraktiska, kittfärgade platå-Ashstövlar och gjorde en smärtsam (och allt annat än stilfull) vurpa vid vattenbehållaren. Så mycket för att vara snygg.

Givetvis fläkte jag upp en bit hud på knät – just där det precis läkt efter påskens praktvurpa. Det, i kombination med gårdagens dörrhandtag-i-ryggslutet-incident när jag skulle ta mig in med packning gör att jag känner mig klumpig, klantig och allmänt osmidig. Och jag som bara är halvvägs genom graviditeten.

Kommer jag att överleva?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi gav upp direkt. Flyttade från schysstaste 20-talslägenheten till en likastor 70-talare. Ibland kan jag sakna den men nu i skokartongshuset så trivs vi utmärkt. Lycka till med bostadsjakten!

Hedda sa...

Aaaargh, ja, jag kan tänka mig det, men mannen vägrar. Eftersom det är jag som ska vara hemma först och släpa vagn hit och dit, tycker jag att jag borde bestämma.
Jag borde få bestämma jämt, faktiskt.