tisdag 29 maj 2007

Det som inte dödar, det härdar

Kort om det jag kan om smärtlindring so far:

Epidural
Min kompis narkosläkaren säger att epidural är en (först)föderskas bästa vän. Han tillägger att det alltid är mycket bättre stämning när han lämnar förlossningssalen än när han kommer in.
(Den här underbare killen var till alldeles nyligen singel och tycker att gravida kvinnor är det vackraste som finns - men att det är lite svårraggat under omständigheterna han träffar dem.)
Men att epidural inbegriper en tjock nål och min ryggrad gillar jag inte riktigt.

Sterila kvaddlar
Jag trodde först att kvaddla var ett verb. Pingviner kvaddlar, det vet ju alla. Jag kvaddlar runt i för små jeans ibland.
När det visar sig att sterila kvaddlar är motsvarigheten till en rejäl käftsmäll när man har ont i ryggen är det hela lite mindre kul.

Lustgas
Now we’re talking! Lustgas låter hur skoj som helst. Som Dry martini i flyktig form. Kunde man kombinera det med helium skulle det blir riktigt festligt att föda.



Lustgas i flytande form, med grönsak därtill

8 kommentarer:

Anonym sa...

Sterila kvaddlar - underbart! Sprutattacken först var väl sådär, men jag tog dem tre gånger! give me more!

Epidural - jajjemen! Ploppet när de går in i ryggmärgen är illa, men OJ vad skönt det var efteråt. Ont, jag? Nääää!

Anonym sa...

Min åsikt om bedövningsmedel: Ta så mycket du kan och får!

Min erfarenhet av bedövningsmedel:

EPIDURAL:
När naskosläkaren kom in för att sätta nålen i ryggraden (låter värre nu än vad det var då) hann jag tänka på vad som tyvärr händer en promille eller två, nämnligen förlamning. Jag hann tänka det och min nästa omedelbara tanke var: Jag skiter i det, så här ont orkar jag iaf inte ha!!!

Men till historien hör ju att ovannämnda narkosläkare nös när han kom in i rummet och att jag sedan fick 40 graders feber på slutet av förlossningen. Om de två faktorerna hänger ihop låter jag vara osagt men så hög feber är inte att rekommendera. Således, se upp för nysande narkosläkare!

Dessvärre dämpar epiduralen värkarnas effektivitet. Resultatet (som i mitt fall) blir ofta att man behöver värkstimulerande vilket inte var någon angenäm upplevelse. Hade inga pauser i värkarna till slut.

LUSTGAS:
Efter att ha gott en profylaxkurs var jag så bra på att andas mig igenom värkarna att jag inte behövde lustgas. Förrän på slutet men då blev det lite panik och ingen kunde hjälpa/visa mig hur jag skulle använda lustgasen. Fast jag fick den när de sydde mig och den hjälper. Men man ska akta sig för att inte suga för mycket lustgas, då mår man illa.

KVADDLAR:
Don't think so!

Hedda sa...

Tack för bra synpunkter!

Och jag som tänkte skriva att sterila kvaddlar är smärtlindring för masochister, men kom på att för just masochister är smärtlindring något att sträva efter...

Anonym sa...

Äsch, du kommer ju inte ens att se den där nålen. ;)

Hedda sa...

Hej Crex! Och det är en mycket smart synpunkt...

Och när det gäller masochister, menade jag givetvis " att för just masochister är smärtlindring INTE något att sträva efter..." Eller så är sterila kvaddlar perfekt - det gör ÄNNU ondare.

Anonym sa...

*skrattar*
du har en underbar blogg.

Mina tips:

Lustgasen är toppen - men så tillhör jag de som inte kommer i närheten av illamående men däremot får bra smärtlindring av den.

Håller med dig om epidural - jag ska nog vara bra nära döden för att låta någon sticka en nål i min ryggrad och vid mina två tidigare förlossningar har det visserligen gjort djävulskt ont - men inte SÅ ont.

Sterila kvaddlar, här hävdar min barnmorska att de har ändrat metoden sen jag födde sist för två år sen och att de nu lägger kvaddlarna djupare varvid de inte gör lika ont, men det vete sjutton om jag är beredd att testa, man har liksom redan ont så det räcker :)

Lisa sa...

Hallo beauty,
Min syrra tog epidural men den funkade inte riktigt, då toh de till kvadlarna och hon sa att det var en baggis. som ett litet sprutstick och det funkade verkligen när dte kändes som att det inte fanns fler smärtlindrings knep att ta till. sköterskorna fick verkligen övertala henne att pröva men hon var glad frö det för de hjälpte när hon höll på att ge upp av all smärta.

Anonym sa...

Jag har haft inställningen - alla märtlindring som finns vill jag ha. Men sen har jag fött 2 barn utan annan smärtlindring än lite lustgas och ingenting alls i slutskedet! Nu har jag nog haft det ganska oförskämt lätt - jag har båda gångerna varit öppen över 8 cm när jag kommit in på bb och bebisarna har varit ute 2-3 timmar senare - så det har liksom inte funnits tid för något annat än lustgas. :)