tisdag 22 maj 2007

De första tio veckorna – i praktiskt Det Bästa-format

2007-02-05 vecka 5
Blä, vad jag är förkyld! Eländet går aldrig över! Helgen var mysig, även om den gick i snorandets tecken. Superromatiskt, verkligen.
Jag kom på att jag antagligen hade satt BIM (beräknad inte mens, dagen då mensen skulle ha kommit, men inte gjort det) en dag tidigare, alltså tisdag istället för onsdag. Och då tänkte jag att jag kanske skulle testa nu på morgonen, BIM -1.

Sagt och gjort. Ett trepack Clear Blue Digital införskaffades på jourapoteket igår kväll – tack och lov för storstadens tjugofyratimmars öppet.
Jag sov oroligt hela natten och var på väg upp att testa redan vid fyra, men tvingade mig själv att ligga kvar. Sedan skuttade (nåja) jag upp och testade. Och det bidde ett plus!!!!!
Nu är jag så upprymd, men samtidigt livrädd.

Vågar jag vara glad?

Tänk att en så liten pinne kan ge upphov till så mycket glädje - och oro

2007-02-06
Jag var hos läkaren igår och fick antiobiotika, Abboticin eftersom jag är gravid. Det ska nog bli bra nu, men jag åker på tjänsteresa på torsdag och är så jäkla snorig och hängig.
Skulle ta antibiotikan på kvällen och läste bipacksedeln. Där stod det att det INTE ska ges till gravida kvinnor, om inte i yttersta nödfall.
Så jag ringde till Sjukvårdsupplysningen och fick tala med en rar syster. Nix, Abboticin är kategori D (låter mycket farligt..) och ska inte tas av gravida, eftersom det finns en förhöjd risk för hjärt- och kärlmissbildning i tidig graviditet!
Men hallå!

Ringde till läkaren idag och det visade sig att han inte haft koll på att de nyligen flyttat Abboticin till listan över mediciner som kan ge fosterskador. Vi kom överens om att jag skulle hålla ut och hoppas på att destinationens fuktiga värme skulle trolla bort bihålebesvären.

Den önskan slog in.

2007-02-12 v 6
Jaha, jag har börjat morgonen, vimmelkantig av jetlag, med att spilla ut kaffe över hela skrivbordet. Snyggt.

Tjänsteresan gick bra, även om jag tvingades smutta på lite bubbel. Och jag blev tvungen att avslöja för en av företagets representanter på plats att jag var gravid, eftersom vi alla skulle få lite massage som avkoppling en kväll, vilket inte är så lyckat tidigt i graviditeten. Hon var tyst, fram till vi skulle ta avsked, då hon sa ”lycka till med bebisen”, vilket givetvis min svenska kollega hörde…
Så mycket för att vara diskret.

Och jag som suttit där och fipplat med min Singapore Sling. Helt i onödan.



Inte ens god för icke-gravida

2007-02-13
Jag försökte äta laxsushi igår, efter att ha fått försäkringar att fisken varit fryst i minst 36 timmar. Jag är normalt en stooor sushiälskare, men det gick inte, Mitt nya, förbättrade luktsinne gjorde att fiskdoften satte stopp för ätandet.
Nu blir det bara mammasushi i fortsättningen!



Luktar och smakar fisk

2007-02-14
Tidigt möte idag och hade ätit frukost, klätt på mig och var precis på väg att gå när jag plötsligt fick rusa till toaletten och kräkas.
Bara sådär.
Inget illamående innan, bara ett akut behov av att kräkas.
Ska det vara såhär i sex veckor till?

På vägen till mötet såg jag en glad pappa med en barnvagn. Min första tanke var förvånansvärt nog:

”Lätt för dig att se så jävla glad ut, du slipper bära på eländet”.

(Så här i efterhand var det inte graviditeten, utan eländiga vitamintabletterna Mitt val kvinna som orsakade de våldsamma kräkningarna. Undvik till vilket pris som helst!)

2007-02-15
Jag har egentligen inga symptom förutom ömma bröst. Var tvungen att smita in på Lindex och köpa ny behå, eftersom jag börjar växa ur de andra. Helt utan stoppning, för att dölja en mer och mer imponerande byst.

När jag bokade tid för inskrivningssamtal frågade sköterskan om jag var intresserad av fosterdiagnostik. Ja, jag antog att hon menade mer än på ett intellektuellt plan, så jag sa att jag ville givetivs göra nupp-, kub- och alla andra akronymtest man kan tänka sig. Däremot vill jag inte sticka en nål i min mage OM det inte är förhöjd risk.

Det är det som är det underbara och läskiga med att vänta barn, vi måste släppa tanken på att vi kan kontrollera allt och istället lita på våra kroppar. Det är nog inte meningen att vi ska veta vad som händer i magen hela tiden.

I så fall hade gud satt en glasruta mitt på magen...

2007-02-16
Imorse knaprade jag på ingefärskakor innan jag klev ur sängen och drack kinesiskt te som ska vara bra för att "prevent vomiting and the effects of alcohol", lustigt nog.

2007-02-19 vecka 7
Dagens roligaste är mailet från överraskningsgravida väninnan:
”Magen mår bra & rör sig då den hör musik. Lite som att ha en ekorre i magen.”

Kl 16.15
Åh, vad jobbigt det är att vara en emotionell Arlahare, mentalt beväpnad med k-pist och en stark lust att meja ner folk.



2007-02-23
Igår var det födelsedagskalas för ett makeupmärke. Jag smuttade på ett glas bubbel för syns skull, men attackerade istället den magnifika tårtbuffén så att grädden skvätte och de andra gästerna förskräckt fick kasta sig åt sidan.
Klockan 20 ursäktade jag mig och gick hem och åt fem ostmackor.

Tjena, vilken flodhäst jag kommer att bli!

2007-02-26 vecka 8
I lördags var jag på cocktailparty och parkerade mig faktiskt precis vid snittbuffén, så att jag bara behövde sträcka ut en arm och roffa åt mig av godsakerna.
Jag är helt galen i kolhydrater – ju snabbare, desto bättre! Som om kroppen protesterar mot allt GI-tjafs.
Ett annat födoämne jag inte kan få nog av är, hör och häpna, vitkål! Jag bryter av stora bitar och knaprar i mig. Något nyttigt är det väl i, tänkte jag och upptäckte till min förvåning att det är massa kalcium i. Så jag kommer fortsättningsvis att leva på gräddtårta, marsipan, vitkål och lakrits (för blodtrycket, givetvis).



Ren medicin (Bild lånad från underbara och beroendeframkallande Godisbloggen)


2007-02-27
Jag har varit hemma och vammat lite på morgonen. Ja, ”vård av sjuk man”, alltså. Jag tycker att om man kan vabba så kan man väl vamma?
Lite te, lite kli på ryggen, en värmedyna och några snälla ord fick honom på gott humör igen och jag kunde med gott samvete lämna honom.
Jag får ju inte sova på nätterna när mannen är sjuk, vilket är en obehaglig föraning om kommande sömnlösa nätter med den nyaste familjemedlemmen.


2007-02-28
Igår upptäckte jag en ny last: pepparkaksdeg. Mannen fick en maffig julkorg av några leverantörer, inklusive en plastburk med färdig deg. Varför grädda? Det är bara att bryta loss en lagom stor bit och mumsa i dig. Mannen har inte upptäckt mitt lilla tilltag, men det är nog bara en tidsfråga. Som tur är har ju pepparkakssäsongen passerat och han kommer knappast att sakna degen.

Kl 16.30
Satan vad trött jag är!
Jag funderar på att rulla ihop mig som en liten hund under skrivbordet, som är så belamrat att de inte kommer att hitta mig förrän imorgon eftermiddag.

2007-03-01
Idag har jag mått illa non-stop från kl 07.30. Vet inte vad jag ska göra.
Och på samma gång har jag ett stort hål i magen som bara vill matas.
Det är lite som att ha magkatarr och sjösjuka samtidigt.

2007-03-02
En sak är faktiskt värre än illamåendet – att ligga vaken på nätterna!
Jag vaknar nästan varje natt. Enligt min läkare är det fullt normalt under första trimestern (cortisolpåslag, bla bla bla), men det är katastrof för mig att vakna vid tre och inte kunna somna om förrän vid halv sex-snåret. Jag är ju helt mosig när väckarklockan ringer vid halv sju.

Och visst blir det så mycket bättre av att mannen påpekar att jag minsann måste lära mig sova på nätterna.
Som svar fräste jag att han minsann snart inte kommer att få sova heller.


2007-03-05 vecka 9
Tänk att jag skulle kunna bli så glad för några pulserande små punkter på en gråskalig skärm!
Jag är v 8+0 idag och det gick inte att urskilja mer än fosterhinna, gulsäck och ett litet knytte med ett pickande litet hjärta. Men ändå! It’s alive!
Nu kan jag pusta ut – åtminstone till det är NUPP-dags.

2007-03-06
Känner mig stor och svullen idag. Försökte prova en av säsongens trendigt vida klänningar, men såg bara ut som en flodhäst, generöst draperad i trikå.



Tutu kanske är bättre än tunika?


2007-03-07
Jag vet inte vad jag ska göra, jag är så himla illamående, trött, svullen och grining. Imorse hade jag ett möte, men var tvungen att sitta blick stilla i tjugo minuter i soffan hemma av rädsla att jag skulle kräkas. Väl på mötet var jag så jävla sur att jag överraskade mig själv.

Snart måste jag berätta för min chef, innan jag får sparken för arbetsvägran och attitydproblem.

2007-03-09
Jag har mycket representation i mitt yrke och det bjuds på vin till lunch och middag. Av princip dricker jag (nästan) aldrig till lunch (då blir jag bara sömnig), men mina kollegor och andra affärsbekanta vet att jag inte är den som spottar i glaset. Jag har kört med vit månad, antibiotikakur och magkatarr, men alla har ändå ifrågasatt om jag är gravid. Kan det vara min strålande uppenbarelse?

På middag hemma är det inga problem, på sittande middag borta är det ju betydligt klurigare. Jag har faktiskt undvikit sådana tillställningar. Om någon bjuder mig på vin, låtsassmuttar jag lite, ställer ifrån mig det och ”glömmer” sedan lägligt bort var jag ställt mitt glas.

Vännerna tror att jag har Alzheimers light.

2007-03-12 vecka 10
Konstigt nog längtar jag inte alls efter protein, jag som vanligtvis äter mycket av. Kyckling är det enda jag får i mig och ett och annat ägg slinker ner.

Jag får helt sjuka cravings efter doghnuts, muffins och bullar –
allt mjukt, sött med massor av snabba kolhydrater och socker så det dammar om det!



Lycka i en liten ask!

Inga kommentarer: